A je tu šestá, tedy závěrečná část naší
hry.Páté kolo bylo náročné, jak jsem vyrozuměla z vašich ohlasů, ale
bojovali jste statečně. Předběžně jsem si spočítala výsledky: v 1.kategorii
jsou 4 z vás na první pozici, ve 2.kategorii je rozdíl mezi prvním a
druhým jen velmi těsný. Rozhodnutí tedy padne v tomto kole a je pouze na
vás, jaké umístění si ze hry odnesete.
Správné
odpovědi 1.kategorie:1B,2C,3C,4A,5C,6B,7A,8C,9dva,10např.99+(9:9), ale možností
bylo mnoho a vy jste mě mile překvapili, jak jste si dovedli s devítkami
pohrát
Výsledky 1.kategorie: Šárka Jirmusová-8,Michaela Cvrčková-10,Ondřej Lička-9,Ivana Rodová-9,Martin Leitkep-9,Barbora Klimešová-9,Lucie Fišerová-6,Veronika Kandusová-7,Ivana Habrová-9bodů
Správné
odpovědi 2.kategorie:1C,2A,3A,4C,5B,6B,7C,8B,9tento úkol spočíval v tom,
že řada písmen byla počátečními písmeny slov číselné řady první, druhý, třetí,
čtvrtý…ono chybějící písmeno si už dosaďte sami,10brambor
Výsledky
2.kategorie.Lenka Fučíková-6,Miroslav Táborský-4,Karel Šulista-8bodů
6.kolo
soutěže
1.kategorie
1.Hunové
byli
a)kmen, který se usídlil na území dnešního
Maďarska, odtud název Hungaria
b)pastevecko-kočovný kmen ze střední Asie
c)ironický název pro Puny
2.Mozaika
a)byl obraz malovaný do vlhké omítky
b)byl obraz z různobarevných střípků
c)byl obraz vytvářený pomocí barevných
skleněných výplní v okně
3.První
koňská železnice v Evropě vedla
a)z Prahy do Českých Budějovic
b)z Českých Budějovic do Lince
c)z Dačic do Starého Hobzí
4.Nejteplejší
oceán na Zemi je
a)Indický
b)Tichý
c)Atlantský
5.Svou
rozlohou se Mexiko nejvíce přibližuje
a)Indonésii
b)Kanadě
c)Brazílii
6.Farizejský
a)je člověk, který se vzdělával na faře
b)je člověk, který nedokončil bohosloveckou
fakultu
c)je člověk falešný, nepravý
7.Kromě
mnoha jiných zvířat uctívali Egypťané jednoho brouka. Kterého?
8.Který
ze savců má nejdelší dobu březosti?
9.Sečtená
léta Jirky a jeho dcery dají 31.Jirka je přesně o 30 let starší než jeho dcera.
Kolik
roků je dceři?
10.V
závodě byl Jarda rychlejší než Jan, Dana porazila Petra, ale prohrála
s Janem. Kdo byl
poslední?
2.kategorie
1.Jan
Lucemburský padl
a)v bitvě na Moravském poli
b)v
bitvě u Kreščaku.
c)v bitvě u Slavkova
2.Námořní
spojení z Atlantského oceánu do Tichého oceánu umožňuje
a)Suezský průplav
b)Gibraltarský průliv
c)Panamský průplav
3.Šalamounský
výrok je takový, který je
a)moudrý
b)ironický
c)lživý
4.Mohl
se Shakespeare podívat prvním hvězdářským dalekohledem, který sestrojil G.Galilei?
a)ano, v tu dobu spisovatel žil
b)ne, tehdy byl spisovatel již mrtev
5.Jeden
z nejslavnějších obrazů světa je Mona Lisa.Malíř se jmenoval
a)Rembrandt van Rijn
b)Tizian
c)Leonardo da Vinci
6.Když
vydal Daniel Defoe svého Robinsona, mohl si tuto
knihu přečíst J.A.Komenský?
a)ano, Komenský byl obdivovatelem tohoto
autora
b)ne, kniha vyšla až po smrti Komenského
7.Které
zvíře poskytuje kožešinu zvanou hermelín?
8.Co
nebo kdo je hvízdák?
9.Tomáš
je mladší než Růženka, ale starší než Vláďa a Jarda.Růženka je mladší než
Zuzana, ale starší než Jarda.Jarda je mladší
než Jirka.Zuzana je starší než Růženka,
ale je mladší než Jirka.Jirka je starší než
Tomáš. Kdo je nejstarší?
10.V Zemi
pohádek stojí pomeranč 24 korun, mandarinka 30 korun, grep 12 korun. Kolik
stojí banán?
Tak, to už je opravdu vše.Je to už 6
měsíců, co jsme započali s naší hrou, a nyní se setkáváme naposledy.Výsledky
vám oznámím v závěru školního roku, ale doufám, že vaše umístění pro vás
nebude až tak důležité.Alespoň pro mne ne. Stále si totiž stojím za názorem, že
podstatnější bylo to, že jste se dozvěděli něco nového a zajímavého a že jste
si, byť někdy s pomocí druhých, rozšířili svůj obzor.
Děkuji vám za snahu, za účast i za radost,
kterou jste mi dělali.
JC
Cyklisti pozor!
Jak
samozřejmě všichni víte, je již nějaký ten čas venku hezky, takže to skoro
každého láká, aby si šlápnul do pedálů. Já mezi vás samozřejmě patřím. A právě
díky tomu jsem ten, který ví, o čem mluví, když vám teď bude radit.
Pokud
se chystáte jet kamkoli na kole, měli byste myslet hlavně na technický stav
vašeho „vozidla“, ale nejen na ni, protože pokud uděláte jakoukoli chybu, bude
vám kolo, které je v pořádku zcela k ničemu. Vím moc dobře, že skoro
každý vypadá v cyklistické přilbě opravdu blbě, ale věřte mi, že vám někdy
může ušetřit pár stehů. Na kolo se ani moc nehodí chrániče kolen, loktů a
podobně, ale díky nim můžete předejít i
dost hlubokým odřeninám nebo kamínkům zadřeným v kůži. Mám z toho pro
vás krátké zhodnocení: NA KOLE SICE BUDETE VYPADAT BLBĚ, ALE ZATO POJEDETE
BEZPEČNĚ!
Na
začátku jsem psal, že vám technický stav kola může být v některých
případech k ničemu, ale na druhou stranu jsou zase případy, kdy právě díky
špatnému technickému stavu můžete skončit třeba se zlomenou klíční kostí. Takže
si radši před každou jízdou kolo řádně zkontrolujte a pokud na něm najdete
nějakou závadu, tak na něm samozřejmě nejezděte.
Někteří
z vás si možná mysli, že tady píšu hlouposti, protože zrovna vám se
„určitě“ nemůže nic stát, ale to jsem si myslel taky a všichni víte, jak jsem
dopadl!
Kolík
Škola a já
Musím se přiznat, že i
v současnosti mě zamrazí při vzpomínce na první den ve škole. Tenkrát – a
možná, že i teď – jsem byl vyjevený jelimánek, který znal ze školky jen několik
dětí a paní učitelku. V doprovodu rodičů jsem prošel několika dveřmi a
octnul se ve třídě plné cizích dětí a dospěláků.
Nevěděl jsem, co si o tom mám myslet. Napadaly mě hrůzostrašné myšlenky: např.
že se ztratím v útrobách téhle „obrovské budovy.“
Ve třídě jsem si kupodivu
našel velmi rychle kamarády, s nimiž vycházím skvěle i v současnosti.
Nevyskytovala se však jen samá pozitiva. Díky své minimální průbojnosti jsem
byl částečně odříznut od starších spolužáků. To mě samozřejmě velmi deptalo.
Z hlubin školství se na
mě vyřítil další temný přízrak. Bylo to zkoušení, pokud se tomu může v 1.
třídě takhle říkat. Ačkoliv jsem neměl problémy se známkami ani s učiteli, vyvolávalo to ve mně
značnou nechuť ke škole.
Ocitám se ve druhé třídě a
mohu říci, že krize je překonána. Doufal jsem v začátek období, které bude
prýštět úspěchem a prosperitou. Několikrát jsem sice
narazil, ale vždy mi na mysl přišlo: „popojedeme.“ Taktéž se podařilo upevnit
kamarádské vztahy se spolužáky, byla to pohodička.
Devátá třída je takovou
předzvěstí blížících se změn. Myslím tím výběr dalšího vzdělání a rozchod
s lidmi, které už tak dlouho znám a mám je rád. Položme si otázku: Co je
to vlastně škola? Budova? Ne! Podle mého názoru školu tvoří žáci, kteří se tam
učí – občas mučí, a učitelé, kteří občas odcházejí taktéž zdrceni. Tvrdím, že
tato škola je dobrá v našem slangu „moc líbit“, a proto mi bude scházet.
Zbývají dva měsíce a na
plátně se zjeví nápis GAME OVER. Za těch 9 let jsem poznal, že existují lidé,
s nimiž lze perfektně vycházet, ale poznal jsem i ty, kteří mi otevřeně
lezou na nervy. Samozřejmě oni poznali i mě. Je to obousměrné. Co říci závěrem?
Říkám to naprosto upřímně: „Není čas krvácet, setřeme slzu a popojedeme.“
Diktátorský režim-odporný výklad
Podle Mgr., Ing., Mudr., Prof., Phdr., Dr. Hovado
Většina lidí si myslí, že diktátorský režim je
problémem pouze některých států čí zemí, ale skutečnost je jiná. Nebudeme
chodit kolem horké kaše a rovnou si nalijme čistého vína, přátelé.
Diktátorský režim se totiž uplatňuje již na
základních školách na ty nejmenší děti, ale i na ty starší. Nejčastěji se takto
chovají učitelé českého jazyka, kteří svým diktátem moří většinou každý týden,
a to každého žáka bez výjimky. I když je to pro žáky skličující, neznají
učitelé slitování.
Nejde ale jen o češtináře. Zeměpisáři
, přírodopoisáři, němčináři, fyzikáři…
jsou podobní nebo dokonce horší. Nutí totiž žáky naslouchat svým diktátům, i
když je to žákům doslova proti srsti.
A aby toho nebylo málo, v nedávné době se mi
podařilo zjistit, že k takovémuto diktátorství nedochází nejen na školách
všech typů, ale i na úřadech, v kancelářích, ministerstvech… V tomto
případe jsou cílem většinou sekretářky, které jsou nuceny poslouchat zapisovat
nezáživné diktáty svých nadřízených, což je samozřejmě velice psychicky
náročné.
Takovýchto případů by se našlo ještě mnoho, ale tím
bych asi zaplnil mnohé stránky vašeho oblíbeného časopisu.
Děkuji vám za pozornost a zase někdy naschle!
(Pozn.: Tento článek není nijak zaměřen proti žádné
osobě a vznikl pouze za pokusu recesionisticky
zlehčit vážnou věc. Neberte jej prosím vážně. Za případnou psychickou újmu se
Vám předem omlouvám. Děkuji za pochopení)
Kolík
Drogová prevence
Drogy, to je jak jistě
všichni víte celosvětový problém. Ještě před deseti roky byly drogy záležitostí
velkých měst. Kdežto dnes se drogy dostávají i do tak malých škol jako je třeba
ta naše. A to je hlavní důvod proč již druhým rokem naši školu navštěvuje paní
Havlová, která se problematikou drog zabývá již
řadu let. Svoje zkušenosti se snaží rozdávat dále, jednou z jejích aktivit je
již zmíněné navštěvování škol, na kterých přednáší. Na naší škole byla poprvé
před rokem kdy přednášela osmé a deváté třídě. Tento rok naši školu navštívila
podruhé, s devátou třídou pokračovala tam kde minulý rok skončily a s osmou
třídou začala od začátku. Ale něco se přece jenom změnilo, oproti loňskému roku
se na přednášku platilo dvacet korun. I když to není nějaká hrozná suma a
neslyšel jsem žádné námitky ze strany žáků, tak je smutné, že se na takovéto
věci nenajdou volné prostředky, například ze státní pokladny. Drogy jsou
rozhodně problém, který by se neměl ignorovat a podceňovat. A tak nevím proč by
první krok neměl udělat třeba stát. Tím prvním krokem by mohli být zrovna
podobné přednášky.
Myslím si, že tyto přednášky
se opravdu vyplatí, ale stejně se musí každý rozhodnout podle svého, jestli si
zničí život pro několik minut bílého štěstí.
V tip ná příloha XI
Většinu z nás již vojna nečeká, ale pojďme se jí alespoň zasmát
V cizinecké
legii: „Já vstoupil do armády, protože nemám ženu a miluju
válku.“ „U mě je to přesně obráceně-já ženu mám, ale miluju
klid a mír.“
Mezi
kanibaly: „Náčelníku, dnes bude k obědu trhanec.“ „Jak to?“ „Grilovali
jsme jednoho žoldnéře a on měl v kapse granát!“
Při
prohlídce hradu stojí Pepíček dlouho před rytířským brněním, aby pak mohl
moudře říct: „Být já Žižkou, šel bych na ty křižáky s elektromagnetem…“
Kdo
může i generálovi zavelet k zemi?-lahvinka
čtyřhvězdičkového koňaku
„Tak
vy tvrdíte, že vám desátník Woczasek natrhl ucho, vyrazil
zub a zlomil dvě žebra? Proč jste si proboha neztěžoval dříve!?!?!“ „No já jsem
si pořád říkal, že to bylo jen tak z legrace.“
„Proč
mají vojáci zlaté nebo stříbrné knoflíky?“ „Aby si mohli zapnout blůzu.“
Jaký
je rozdíl mezi válkou a biografem?-Žádný. Ta nejlepší místa jsou vzadu.
Důstojník
na ulici napomíná bažanta: „Neměl jste mě pozdravit?!?“ Vojín se na chvíli
zamyslí a pak se nechápavě ptá: „Vážně, a od koho?“
U
odvodu: „Prodělal jste nějaké dětské nemoci?“ „Ano. Zarděnky, záškrt a
kapavku.“
„Pane
doktore,“ povídá u odvodu jeden vykrucující se mladík „já mám cukrovku!“
„Gratuluji!“ odpovídá mu dobrotivý lékař, „Vy budete mít ale tuze sladkou
vojnu!“
„Na
měsíci je vojenský výcvik vyloučený!“ „A proč proboha?“ „Dovedeš si představit,
kdyby četař zavelel: K ZEMI!“
Generál
si nadšeně nechal nastoupit svá vojska a hrdě pravil: „Narodil se mi syn,
vojáci! Děkuji vám!“
Kolík
O sportu
Mým koníčkem je zápas ve
volném stylu, ale obyčejně se zase začneme rvát. Ve sportu je možné všechno.
Dokonce i ženské mužstvo. Košíkovou pěstují jen velké osobnosti. Horolezectví
je vrcholový sport. Když se dva perou, je třetí rozhodčí. Splavy regulují
hlavně říční proud a také kajakáře. Boxer je dražší než cyklista, protože
potřebuje na vítězství více kol. V řeckořímském zápase zvítězili Řekové nebo
Římané. V historii žádného sportu neexistuje tolik velkých postav jako právě v
košíkové. Horolezec je také dololezec.
Nejoblíbenějším sportem všech soch je jízda na koni. Když se cyklista dostane
na šikmou plochu, stane se dráhařem. Patřil k
nejlepším v doping-pongu. Bobista se musí držet svého koryta. V krasobruslení
patří do volné jízdy skoky, piruety, krokové variace a volný pád. Boxer pozná,
jestli boxoval dobře, když se podívá do zrcadla. Sportovní potápěči jsou v cíli
na dně. Šachisté nejsou galantní. Když je zle, tak za jezdce obětují i dámu.
Box je sport, který zkoumá pevnost materiálu, ze kterého je člověk.
Fotbal s Rakouskem
16. 5. jsme hráli kopanou s Rakouskem.
Ti přijeli v devět hodin a kolem půl desáté se začalo.
Ve Starohobezkém týmu hráli
páťáci, sedmáci, osmáci a deváťáci.
Myslím, že jsme hráli docela dobrý fotbal, jenomže
gól jsme nedali a proto jsme prohráli 1:0.
Celou dobu se hrálo na jejich polovině.
My jsme měli moc šancí, ale do brány nepadla ani
jedna.
Ani žádná střela.
Asi nám to tam nechtělo padat.
Jenže potom přišla jejich jedna šance a tu patnáct
minut před koncem proměnili.
Snažili jsme se dát gól, ale smůla, nic tam nepadlo.
Konec.
Za pět minut přišly na řadu penalty.
Ty jsme bohužel také projeli.
No to je jedno, příště určitě vyhrajeme.
Kachna
Kvíz
Jaká měna je ve Francii:
a) euro
b) frank
c) koruna
Co se pěstuje ve Vatikánu:
a) ropa
b) nic
c) jehly
Jakého prezidenta má Řecko:
a) Konstantinos Kenteris
b) Konstantinos Stefanopulos
c) Konstantinos Pivolopulos
Který jazyk není ve Švýcarsku:
a) francouzština
b) němčina
c) Švýcarština
Hlavní město Samoy je:
a) Apia
b) Suva
c) Rita